Content

אילן בן-עטר (עורך הסרט הדוקומנטרי) בראיון לעיתון ידיעות אחרונות

יום שישי, 8 במרץ 2013
אילן בן-עטר, בן ה-38 הישראלי שזכה לעבוד עם ביונסה ולערוך את הסרט הדוקומנטרי שלה, "החיים הם רק חלום", התראיין לכתבה בעיתון ידיעות אחרונות. בכתבה הוא מדבר על תהליך העבודה על הסרט, העבודה עם ביונסה ואפילו עלתה השאלה, האם ביונסה תופיע בארץ? הכנסו על מנת לקרוא את הכתבה במלואה.
-

(הועתק מתוך עיתון ידיעות אחרונות. הזכויות שמורות לעיתון)

ביונסה הורידה 27 קילו ממשקלה תוך שלושה חודשים. ביונסה מספרת שסקס מאוד מרגיע אותה. ביונסה מחליטה לאחד את דסטניז צ'יילד. ביונסה בהריון. ביונסה לא בהריון. ביונסה יולדת. הלפטופ המת ליפול שלי בתדהמה: 250 מיליון אזכורי ביונסה מרחפים בחלל הגוגל, יותר מ-18 מיליון מהם בשבוע האחרון בלבד. לך תעקוב.

ובכן, ביונסה. כוכבת הפופ הכי גדולה בעשור האחרון, האישה שלצד אופרה וינפרי נבחרה למשפיעה בעולם, הזמרת
ששלושה מיליון מעריצים הסתערו השבוע על כרטיסים למסע סיבוב ההופעות החדש שלה, אשתו של ג'יי-זי, אמא של בלו אייבי, אייקון אופנה, חברה טובה של ברק ומישל אובמה, מי שפידחה בהשבעה של הנשיא, זו שהביאה את ההפסקה בסופרבול לגבהים חדשים, ההיא שבגיל 32 שווה 300 מיליון דולר, לא כולל הבערך 500 מיליון שמיוחסים לג'יי.
מול השפע העצום מדי של שמועות, אזכורים, עובדות, סיפורים מצוצים מהטוויטר, עוד שמועות ועוד כותרות, החליטה
ביונסה לנקוט באסטרטגיה פשוטה: סרט תיעודי, שתביים בעצמה על עצמה, "החיים הם רק חלום". הסרט ישודר ביס דוקו
ביום ראשון, וגם במקרה הזה, כמו בכל מזימה עולמית, יש זווית ישראלית. מי שחולק לצידם של ביונסה ואד בורק את קרדיט הבמאי הוא אילן בן-עטר, שגם ערך, תיסרט וראיין. "ברור לי שמי שלא היה איתי בקשר יתפוצץ מצחוק כשהוא יבין שאני חלק מהפרויקט הזה", הוא מתפוצץ מצחוק במשרדי פארקווד, החברה של ביונסה. "תמיד הייתי הכי בשוליים, ופתאום אני עמוק במרכז".

בשנתיים האחרונות בילה בן-עטר יותר מ-14 שעות ביום מול המסך בפארקווד. משרדים מאוד לא ראוותניים, שממוקמים
בקומה ה-24 של אחד המגדלים ליד הטיימס סקוור. שום דבר יוצא דופן פרט לציור של מייקל ג'קסון בחדר הישיבות.
אילן בן עטר וביונסה - מתוך ההשקה של הסרט
20 עובדים פלוס מינוס. אמא של ביונסה מתייצבת כאן כמעט מדי יום כדי לעצב לה את התלבושות. ביונסה מגיעה
מדי פעם עם בלו אייבי בת השנה. היום לא.
"החיים הם רק חלום" מורכב מארבעה אלמנטים עיקריים: צילומי ארכיון, קטעי יומן אישי סטייל 'מחוברות' שתיעדה במצלמה ביתית, ראיון איתה וקטעים מהופעה. "בסך הכל היה לנו 7,000 שעות של חומרי גלם, די קיצוני", מספר בן-עטר.
"התחלנו לעבוד על הסרט, אבל הרגשנו שמשהו חסר. ואז ביונסה ביקשה שנעביד מהמחשב האישי שלה כל מיני חומרים
לארכיון המאובטח שנמצא כאן. במהלך ההורדה, אד מצא את היומנים האישיים שצילמה, ותהינו אם היא תסכים שנשלב אותם בסרט. היא בכלל לא תכננה שזה ישודר אי פעם, ובהתחלה סירבה. בסופו של דבר הסכימה ונראה לי שזה יצא די חסר תקדים".

היא מוקפת בהרבה סוגים של חומות. אתה מרגיש שעכשיו אתה באמת מכיר אותה?
"בהחלט. הייתי צריך להיכנס מתחת לעור שלה במהלך התקופה הזו, וזה לא היה קשה כי קל להזדהות איתה. היא מעוררת השראה, החיוך שלה אמיתי, מהלב. אם משהו לא יצחיק אותה היא לא תחייך. היא ליידי, מאוד אלגנטית קשובה לאנשים שסביבה, מתייעצת. חרוצה באופן יוצא דופן. הבנאדם שעובד הכי קשה מסביבי".

ואיפה הצדדים האפלים?
"אם הם קיימים, זה בדחף הלא נתפס להשיג עוד, בזה שהיא אף פעם לא שבעת רצון. וזה גם מה שמייסד אותה. כישלון הוא לא אופציה. יש לה נשמה של אתלט. היא משתעממת מאוד מהר, וממהרת לאתגר הבא. הצד האפל שלה מתגלה גם כשמשהו או מישהו עומד בדרך שלה לנצח. שם האגרסיביות מתפרצת במלוא עוצמתה. אבל מה שיפה זה ההפרדה המלאה שהיא עושה בין האמנות ובין החיים. ברמה האישית, האגרסיביות לא יוצאת החוצה.

חווית אותה ברגעים פחות נעימים?
"ראיתי אותה במצבים של תסכול. ההפקות שלה מאוד אינטנסיביות והסיכוי לכישלון גבוה. כשדברים לא מצליחים להתממש היא מאוד מתוסכלת. במהלך ההכנות לסופרבול, למשל, היא ציפתה מאנשי הקריאייטיב שלה ליישם רעיונות שדיברה עליהם והפתרונות לא סיפקו אותה. היא כינסה את הצוות ואמרה 'יש הרבה אנשים בחדר הזה שכנראה פוחדים לשים את הרעיונות שלהם על השולחן מחשש שאני לא אוהב אותם. אל תפחדו, תציעו". אגרסיביות לא הייתה שם, להפך.

נקודת המוצא של הסרט היא הפרידה המקצועית מאביה, שניהל אותה מגיל צעיר. אבל אין התעסקות במורכבות התהליך שהביא להחלטה או בשמועות שהתפרסמו שהכל נבע מכך שהוא בגד באמא שלה.
"לא רצינו להתעסק בשמועות, אלא באמת שלה. היא רצתה ללכת לדרך עצמאית, כי זה הרגיש לה נוח ומוגן מדי. רק שהיא לא ידעה שהפרידה המקצועית תעלה לה במערכת היחסים עם אביה. היא הרוויחה את העצמאות, אבל הפסידה את אבא. מצד שני, הפצעים הגלידו במשפחה, הרבה בזכות הסרט. לפני השידור היא נתנה לו עותק וסיפרה לי שזה היה מאוד מרגש עבור שניהם, שזה היה צעד חשובה בהבראת היחסים".

ג'יי-זי נוכח-נפקד בסרט. רואים אותו, ביונסה מתייחסת אליו, אבל הוא לא מדבר.
"הם מפרידים את העולמות המקצועיים שלהם וזה מהלך נכון מבחינתם. הם היו חוסכים הרבה כסף אם היו מאחדים את העסקים שלהם, אבל גם כאן חשובה לה העצמאות. היא שואלת את דעתו על שירים, אבל הוא יכול רק לחוות דעה. במוזיקה היא קובעת ושולטת ביד רמה. כל זוג יכול להעריך את זה".

בן-עטר, 38, גדל ברעננה לעולם מדרום אפריקה. "תלמיד מזעזע" להגדרתו, שאחרי שירות בשריון נסע לדרום אמריקה ולהודו, ושם התחיל לחשוב שאולי בכל זאת כדאי להתחיל ללמוד. בהתחלה פילוסופיה, אחר כך קולנוע בסם שפיגל. אחרי הלימודים התחיל לעבוד כעורך חדשות בערוץ 10. שעות על גבי שעות בחדר העריכה עשו את שלהם.
"זה הרגיש כמו חדר מיון, רק במקום אלונקות נכנסו לחדר שלי קלטות מדממות. הכי היה גדוש במלחמה, מוות, פצועים,
גופות חרוכות, המון גופות של ילדים. העבודה הזו מקהה את החושים שלך, במיוחד את החושים הוויזואליים. קשה מאוד
לא לתת לזה לחדור לתוך החלומות".

לפני שש שנים עבר לניו-יורק בעקבות היזמית נעמה שפי, שהפכה לאשתו. "לא היו לי מושג מה אעשה בעיר, חשבתי רק על הישרדות. בהתחלה עשיתי עבודות עריכה קטנות, סרטי תדמית וכאלה. ככה התגלגלתי לעשות סרטון אופנה למותג של ביונסה. פתאום ראיתי שבמחשב לידי רצים חומרים תיעודיים של ביונסה. שאלתי מה זה, ואמרו לי שזה מיועד לספיישל בטלוויזיה. אמרתי שאני רוצה לערוך את זה. אמרו לי, 'למה לא'. הם בדיוק פתחו את המשרד והיו כלכך היו בלחץ שמבחינתם אם משהו לוקח תיק כזה על עצמו, זו רק הקלה". מהעבודה על הסרט התיעודי הקצר, שליווה את הוצאת האלבום הרביעי של ביונסה, נולד "החיים הם רק חלום".


(גם את המיני-סרט בן 20 הדקות, "שנת ה-4", הוא ערך)

מה ההבדל בין סרט תיעודי עצמאי על ביונסה לבין פרויקט כזה שנוצר על ידה?
"אף יוצר עצמאי לא היה מקבל גישה לחומר כזה. הרי אם תיקח את כל הכותרות שמכילות את המילה ביונסה תראה
שהיא קשורה אליהם ברמה של טיפה באוקיינוס".

השאלה היא עד כמה היא והמערכת שלה בשליטה. איפה הגבול בין סרט אישי לסרט תדמית.
"לא הרגשתי שמופעל עליי לחץ בשום שלב. לא היה דבר אחד שרצינו שיהיה בפנים ולא היה שם. היה לנו ברור שאנחנו
לא עושים סרט תדמית. לא היה קטע אחד שבו אמרנו 'בוא לא נשים את זה כי היא לא יוצאת טוב'. ויש קטעים שהיא יוצאת
פחות טוב, והיא גם לא נראת מדהים בכל הצילומים".

היא נראת מדהים בכולם.
"אז זה בלי שום מאמץ. היו צילומים מסוימים בהופעה שהיא חשבה שרואים את הריקוד שלה טוב יותר מזווית אחת ממה שחשבנו, ואלה היו ההערות שלה".

הסרט קיבל הערות די מסויגות, שבעיקר עסקו בזה שביונסה לא ממש נחשפת בו.
"זה שהיא חתומה עליו כבמאית די חרץ את דינו. המבקרים הסתכלו על זה במשקפיים מאוד מסוימים. אבל הרבה מאוד אנשים אהבו אותו. עובדה שהוא שבר את שיא הצפיות בסרט הדוקומנטרי של HBO, וזה אומר הכל".

הסרט יוצא כמה שבועות אחרי שביונסה הואשמה בכך ששרה את ההמנון האמריקאי עם פלייבק במהלך השבעת הנשיא אובמה, מה שפגע בתדמית הצחה שלה.
"ביונסה היא דווקא אחת היחידות שמקפידות לשיר לייב", מסביר בן-עטר. "אבל היא לא רצתה לסכן את המעמד. מזג האוויר היה בערך מינוס עשר מעלות, וזה משפיע מאוד על מיתרי הקול. גם לא היה מספיק זמן לחזרות והיא לא רצתה להעמיד את הזוג אובמה במצב לא נעים, כי הם כל כך קרובים. בנסיבות שנוצרו היא קיבלה החלטה נכונה".

במסלול מראה שונה מביונסה מתחילה ללבב בשדות האלטרנטיב אחותה הצעירה, סולנג', הדבר הבא במשעולי ההיפסטרים. "היא מהממת, בחורה מגניבה מאוד. יש ביניהן סיסטרהוד אמיתי. גם אצלן יש הפרדה מקצועית ברורה. מערכת היחסים שלהן מקסימה. במהלך העבודה על הסרט ראיתי חומרים שצולמו בטיול שביונסה עשתה בטקסס עם סולנג' ועוד שתי חברות, וראיתי שם שתי אחיות שהכי כיף להן ביחד. הן רוקדות ביחד, שרות ביחד, משתטות ביחד. שם היא יכולה להיות מצחיקה ושטותית בלי שום חשבון".

יש לביונסה זמן להיות אמא או שהיא מוקפת בחטיבת עוזרות?
"בלו איתה בכל מקום. ביד אחת היא מחזיקה אותה, ביד השנייה המיקרופון. היא איתה בהקלטות, איתה בישיבות. יש לה חדר תינוקות במשרד. היא לגמרי עובדת ומגדלת את הילדה במקביל. זה מוסיף נדבך מאוד מעניין לפמינזם שהיא מאמינה בו ומנסה לקדם".

ואיך הפמינזם הזה מסתדר עם להוריד 27 קילו מיד אחרי הלידה?
"היא קבעה לעצמה הופעה פחות מארבעה חודשים אחרי הלידה. זה מטורף. היא אמרה לי אחר כך 'לא אעשה את זה יותר בחיים', המשקל ירד בעקבות החזרות האינטנסיביות".

פורסם גם שהיא בקושי אכלה.
"לאאאא. היא אכלה, אכלה לגמרי. אבל דברים בריאים. חשוב לה להעביר שנשים צריכות להרגיש נוח עם הגוף שלהן. היא לא בנאדם שנולד מאוד רזה".

מכיר את הסיפור החדש, שהיא נועלת נעלי עור שהוכחד עבורן בערך ג'ונגל שלם מלא בחיות נדירות?
"אתה מאמין לסיפור המטופש הזה? הרי גם היה הרבה בלגן סביב זה שהיא לא הייתה בהריון בכלל. זה לא נאחז בשום מציאות. היא הולכת עם נעלי עור כמו כל אחד אחר. לשים אותה במקום שבו היא אחראית להוכחה של בעלי חיים זה די מצחיק".

למה היא צריכה את האיחוד של דסטניז צ'יילד?
"לביונסה יש ערגה מאוד גדולה לימים ההם. היא מתרגשת לדבר על התקופה שבה הן עדיין לא היו מוכרות. ראיתי בחדר עריכה עד כמה זה משמח אותה. היחסים שם מעולים, המוזיקה של שנות התשעים מתקמבקת ומאחר שהייתה להן השפעה מאוד גדולה זה מאוד טבעי להתאחד".

הפרוייקט הבא של בן-עטר הוא 'סלולו', סטארט-אפ שיושב על הצומת שבין טכנולוגיה לאמנות, שאותו הקים ביחד עם תום בן יהודה, ממציא מכונית הפורמולה החשמלית. אם הכל ילך יפה, הם יהיו שווים מיליונים תוך לא הרבה זמן. "פיתחנו טכנולוגיה שנותנת ביטוי ויזואלי לקהלים גדולים במופעים ואירועים. נשתף פעולה עם ביונסה, אבל מוקדם להגיד באיזה אופן. זה בכיוון של השקעה כלכלית גדולה בפרויקט, וענקיות אמריקאיות מעורבות בו".

בעקבות הסרט כבר יחשבו בארץ שאתה מיליונר.
"איזה מיליונר. ביונסה מאוד מודעת לזה שאנשים רוצים להיצמד למותג שלה מתוך מניעים כלכליים. היא רוצה שאנשים שעובדים איתה יהיו שם כי זה מעניין להם. הרבה מסתכלים מהצד, רואים ביונסה ויש להם דולרים באישונים. היא מתגמלת בצורה מכובדת, אבל זה לא שאם אתה עובד עם ביונסה אתה נהיה ביונסה".

לסיום, השאלה הבלתי נמנעת: ביונסה תגיע פעם להופעה בישראל?
"שאלתי אותה והיא אמרה שהם מנסים לארגן משהו כזה בסיבוב ההופעות החדש שלה. היא מאוד רוצה".

תגובה אחת:

אנונימי ב- 8 במרץ 2013 בשעה 22:42 אמר/ה...

חולה על הבלוג הזה!!!♥

הוסף רשומת תגובה